מילון מונחי גירושין

להלן מונחים בולטים בתחום של גירושין, עם הסבר קצר בצדם.

למען הנוחות, המילון הינו לפי סדר אלפבתי.

אבהות

קביעה משפטית לפיו אדם הוא האב הביולוגי של ילד, המבוצעת לאחר בדיקת רקמות (בדיקה גנטית רפואית), אותה ניתן לבצע מכוח צו של בית משפט. לא ניתן בישראל לחייב את האב בבדיקת רקמות, אולם סירובו מקים חזקה משפטית לפיו הינו אכן האב.

אחזקת מדור

הוצאות שוטפות הכרוכות במדור, כגון: חשמל, ארנונה, מים, גז וכיוצ"ב.

איזון משאבים

האופן בו מבצעים את חלוקת הרכוש השייך לשני בני זוג, בהתאם להוראות חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-1973.

אישור הסכם גירושין

על-מנת שהסכם גירושין יהיה תקף, לא די בחתימת הצדדים, אלא קיימת דרישה מהותית לאשרו ולתת לו תוקף של פסק-דין בבית המשפט לענייני משפחה, או בבית הדין הרבני.

אישור הסכם ממון

הסכם ממון בני בני זוג נשואים, או המתעתדים להינשא זל"ז, יש לאשר בבית המשפט כדי שיהיה לו תוקף משפטי. הסכם ממון טרום נישואין ניתן גם לאשר בפני נוטריון. הסכם בין ידועים בציבור ('הסכם חיים משותפים') לא חייבים לאשר, כאמור.

בית הדין הרבני

ערכאה שיפוטית בין יהודים בישראל, המוסמכת לדון באופן ייחודי בענייני נישואין וגירושין. כמו כן, בית הדין הרבני מוסמך להכריע בכל יתר הסוגיות הקשורות לבני זוג נשואים, כגון: מזונות, חלוקת רכוש, וכו'.

בית המשפט לעניי משפחה

ערכאה אזרחית המוסמכת לדון בכל הסכסוכים בנושאים הקשורים לתא המשפחתי, למעט נושא הגירושין עצמם.

גישור גירושין

הליך וולנטרי במסגרתו צדדים המעוניינים להתגרש בהסכמה פונים אל מגשר מקצועי, שהינו צד שלישי, לרוב עורך דין גירושין, במטרה לנסות ולפתור את המחלוקות שביניהם בהסכמה הדדית. גישור גירושין מהווה אלטרנטיבה יעילה ומהירה לגירושין מכובדים והוגנים.

גט

הליך בו בני זוג יהודים מסיימים את הגירושין, הבעל נותן גטו לאישה והאישה מקבלת את גטה מאת הבעל. גירושין של יהודים במדינת ישראל מבוצעים אך ורק בבית הדין הרבני, לא סמכות ייחודית לדון בסוגיה.

גירושין

הליך אשר בסופו מביא לגירושין של צדדים נשואים. בענייני גירושין של יהודים בישראל לבתי הדין הרבניים סמכות ייחודית לדון בסוגיית הגירושין.

הסדרי ביקורים וראיה

הסדר מכוחו בן הזוג שאינו ההורה המשמורת על ילדים קטינים רשאי לפגוש אותם, במועדים קבועים מראש, בהתאם למוסכם בין הצדדים, או קביעת ערכאה שיפוטית

הסכם גירושין

הסכם אליו מגיעים בני זוג הנשואים זל"ז ומסדיר את כל ההסכמות שביניהם לגבי הגירושין, לרבות סוגיית הגט, ענייני חלוקת הממון והרכוש, ענייני ילדים קטינים, ועוד. הסכם גירושין יש לאשר בבית הדין הרבני, או בית המשפט לענייני משפחה, שאחרת אין לו תוקף משפטי.

הסכם ממון

הסכם המסדיר את יחסיהם הממוניים של בני זוג, למקרה של פקיעת הנישואין, עקב פרידה וגירושין, או פטירת מי מהם. זו הדרך היחידה להגן על רכוש ולקבוע הוראות השונות מהדין הקיים, שהינו בהתאם לחוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג-1973.

ידועים בציבור

בני זוג שאינם נושאים זל"ז, אך מתנהלים ביניהם כזוג לכל דבר וענין ומקיימים משק בית משותף.

מדור

האב מחויב לדאוג למדור – קורת גג – עבור ילדיו, וכן עבור האישה בעודם נשואים. אין מדובר דווקא בדירת המגורים בה התגוררו בני הזוג בעודם נשואים. חובה זו הינה בנוסף לחיוב במזונות. בחיוב במדור נקבע בהתאם לדירה בה התגוררו הצדדים טרם הגירושין ויותאם לאותה רמת חיים. בגין ילד אחד יש לשאת במדור לפי 33%, שני ילדים לפי 40% ושלושה לפי 50%.

מזונות אישה

לפי הדת היהודית הבעל מחוייב לזון את האישה, כלומר, לדאוג להוצאות מחייתה, כל עוד הם נשואים, אלא במקרים מיוחדים, כגון: אישה מורדת, או אישה שבגדה בבעלה.

מזונות קטינים

חובת ההורים לזון ולכלכל את ילדיהם. קיימים שני סוגי מזונות קטינים – מזונות הכרחיים ומזונות מדין צדקה. שיעור המזונות יכול להיקבע ע"י הצדדים בהסכמה, או ע"י ערכאות שיפוטיות.

מירוץ סמכויות

לגבי חלק מהנושאים המשפטיים שבגירושין יש סמכות מקבילה הן לבית הדין הרבני והן לבית המשפט לענייני משפחה, הנקבעת לרוב לפי סדר כרונולוגי של הגשת התביעות, דבר שמביא למירוץ סמכויות בו הצד המעוניין שנושא מסוים ידון ע"י ערכאה שלדעתו עדיפה עבורו ינסה להקדים בהגשת תביעות את הצד השני.

ממזר

ילד שנולד לאם יהודיה מגבר שאינו בעלה, בעודה נשואה לגבר אחר.

משמורת

במסגרת גירושין יש לקבוע מי מההורים יהא ההורה המשמורן על ילדים קטינים. משמורת לרוב הינה אצל האם, אולם לעתים יכולה להיות אצל האב, או במשמורת משותפת.

פירוק שיתוף

הליך של חלוקת הרכוש בין בני הזוג בעת פרידה וגירושין.

פוטנציאל השתכרות

בקביעת דמי מזונות ומדור בוחנים לעתים לא רק את יכולת ההשתכרות בפועל, אלא את פוטנציאל ההשתכרות של ההורים.

קטינים

ילדים מיום היוולדם ועד הגיעם לגיל שמונה עשרה שנה. אדם חייב במזונות ילדיו הקטינים עד המועד האמור ואף עד סיום הלימודים התיכוניים, וכן נהוג כי במהלך שירות צבאי חובה, או שירות לאומי החבות הינה לפי שיעור של 1/3.

תביעת שלום בית

כאשר אחד מבני הזוג אינו מעונין בגירושין, אלא בניסיון לשקם היחסים ניתן להגיש תביעה לשלום בית לחיובו של בן הזוג השני לשקם את הנישואין. תביעות מסוג זה משמשות במקרים רבים עורכי דין המייצגים צדדים המתגרשים כקלף מיקוח טקטי להשגת יתרונות במחלוקת לענין גובה מזונות וחלוקת הרכוש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *