חתימת זיכרון דברים – האם כדאי?

מהו זיכרון דברים למכירת דירה?

זיכרון דברים הינו מסמך מקדמי עליו חותמים שני צדדים לעסקת מקרקעין, במטרה להעלות על הכתב עקרונות והסכמות מסחריים שונים עליהם הם הסכימו ביניהם בקשר עם העסקה אותה הם מעוניינים לבצע.

זהו מסמך מקדמי, אשר לרוב נחתם ללא ייעוץ משפטי מסודר מאת עורך דין מקרקעין ומבלי שבוצעו בדיקות משפטיות יסודיות לחגבי ההיבטים הכרוכים בעסקה.

תוקפו המשפטי של זיכרון דברים למכירת דירה

נהוג לחשוב, כי מסמך זיכרון דברים אינה מחייבת את הצדדים, וכי יהא ניתן להתחרט בהמשך, אולם פני הדברים הם שונים. זיכרון דברים מהווה חוזה לכל דבר וענין לפי דיני החוזים, ובהתאם לפסיקת בתי המשפט בנושא, כפוף לקיום של שני תנאים משפטיים, כלהלן: מסוימות וגמירות דעת.

דרישת המסוימות – זיכרון הדברים צריך לכלול את תנאי העסקה הבסיסיים, כגון: זהות הצדדים, מהות העסקה, הנכס המדובר, התמורה המוסכמת, מועד מסירה, וכיו"ב. במקרים מסוימים שהצדדים לא קבעו תנאי מסוים, יש לבית המשפט סמכות ושיקול דעת, ככל שיש מחלוקת בין הצדדים, להשלים הפרטים החסרים לפי הנהוג והמקובל בעסקאות כגון דא.

דרישת גמירת הדעת – האם הצדדים אמנם התכוונו ליצור ביניהם התקשרות חוזית מחייבת לביצוע העסקה, כאשר לרוב חתימת הצדדים על זיכרון דברים מספקת לצורך קיומו של תנאי זה.

הבעייתיות של זיכרון דברים

זיכרון דברים עלול להוות פתח למחלוקות ובעיות בהמשך. הדבר נוסע ממספר סיבות אפשריות, וביניהן – בשלב המקדמי טרם בוצעו בדיקות שונות מצד הקונה לגבי הנכס, עשויות לצוץ הפתעות, נושאים שלא סוכמו בזיכרון הדברים ואינם מקובלים על הצדדים בהמשך, וכהנה וכהנה.

הסכנה בזיכרון דברים היא גם שלפי החוק רשאי הקונה לרשום מכוחו הערת אזהרה ובמקרה של מחלוקת בהמשך בעל הנכס לא יוכל להסירה, אלא בהסכמת הקונה, או באמצעות הגשת תביעה לבית המשפט.

אז מה עלי לעשות?

במידה ואתה מוכר או קונה של נכס מקרקעין וסיכמת מול הצד השני את העקרונות המסחריים של העסקה, מומלץ בתוקף שלא לחתום על זיכרון דברים, אלא לפנות בהקדם האפשרי אל משרד עורך דין מכירת דירה העוסק במקרקעין, על-מנת שייבצע את כל הבדיקות המשפטיות הדרושות ויסגור עבורך את התנאים המשפטיים של העסקה, תוך שמירה מירבית ובאופן מקצועי על האינטרסים שלך.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *