חייל אל תוותר על זכויותיך

בצבא ההגנה לישראל קיימת יישות משפטית עצמאית הדנה את חיילי הצבא לדין משמעתי ופלילי בהתאם לתקנות הקבועות בחוק. על פי רוב רשאי החייל להסתייע בשרותיו של עורך דין המתמחה בתחום, כדי למצות את זכויותיו, אך בבואו לשכור עו"ד עליו לקחת בחשבון כי עליו להכיר את החוקים והתקנות שנקבעו בדין הצבאי משום שהן שונות בתכלית מהדין האזרחי שמחוץ למסגרת הצבאית. לא בכל המקרים רשאי עורך הדין הצבאי לייצג את החייל וכדי להבחין בין המקרים בהם רשאי החייל להסתייע בעו"ד למקרים שעליו להגיע לדין משמעתי ללא ייצוג נכתב מאמר זה.

עורך דין צבאי מתי ולמה

מפקדים בצבא ההגנה לישראל משתמשים רבות בדין המשמעתי, משום שזהו הכלי היחידי שנותר בידיהם על מנת לשמור על המסגרת המתבקשת מהחייל. חיילים אשר כנגדם נמצאת תלונה משמעתית, מועמדים על פי רוב לדין בפני קצין ממונה ואין ביכולתם להגיע עם עורך דין צבאי מומחה. דין משמעתי זה אינו עומד אל מול דיני הראיות כך שיכולתו של החייל להתגונן מוטלת בספק. למרות שהחייל אינו יכול להגיע בליווי עו"ד, יש ביכולתו להגיש חו"ד מטעם סניגור, בה יוצגו טיעוני העברה. משום שגם הדין המשמעתי עלול לפגוע בקריירה הצבאית של החייל ולמרות שאין הוא יכול להיות מיוצג על ידי עו"ד צבאי, נכון ורצוי שהוא יוועץ עם עו"ד מומחה בתחום ויסיק את מסקנותיו לגבי ההליך העתיד להתממש.

היה וחייל זומן להגיע אל קצין בודק, הינו זכאי בהתאם לחוק הצבאי לקבל ליווי לצד יעוץ מטעם עו"ד צבאי שאינו חלק מהמסגרת הצבאית. חשוב להבחין כי במקרה זה על אך שהעורך דין אינו חלק מהמערכה הצבאית עליו לקבל אישור להופיע בפני בית הדין הצבאי. הגעה אל קצין בודק ללא הכנה מוקדמת עתידה לסבך את המצב ועל כן נכון להיערך לסיטואציה מבעוד מועד ולמנוע מכדור השלג להתגלגל למקומות לא רצויים.

שלב משמעתי נוסף הוא הועדות אליהן אין החייל יכול להגיע בליווי או ייצוג של עו"ד צבאי. את סך העדויות הנגבות במהלך הוועדה לא ניתן להגיש או להשתמש במשפט בלבד אם נמצאת עדות בה החייל שיקר דהיינו מסר עדות שקר. ביכולתה של הועדה להשהות חייל באופן זמני.

לסיכום – אם הקריירה או אף חרותכם נמצאים בסכנה, זה הזמן לבחון את זכויותיכם ואף לשכור את שרותי הליווי של עו"ד צבאי מוסמך שעתיד לשנות את גורלכם לעיתים באופן מהותי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *