הליכי פשיטת רגל למחיקת חובות ופתיחת דף חדש

כללי

הליכי פשיטת הרגל מאפשרים לחייב שנקלע לחובות להסדיר את חובותיו לנושיו בצורה מרוכזת ולהיפטר מחובותיו לנושים.

חייבים רבים מגיעים למצב שבו נפתחים נגדם תיקי הוצאה לפועל ומתבצעים נגדם הליכי גבייה כגון עיקולים , פקודות מאסר, צווי הבאה וחקירות יכולת, מה שמשבש את חייהם ואינו מאפשר להם להתמודד עם חובותיהם ונושיהם הנושפים בעורפם ודורשים את המגיע להם.

אמנם במסגרת ההוצאה לפועל קיים מנגנון המאפשר איחוד תיקים לחייב, אולם איחוד תיקים אינו מתאים לחובות בהיקף גדול והליך זה אינו מתייחס לחובות שאינם בהוצאה לפועל כשהחיסרון המרכזי שלו, המהווה מנגד יתרון מרכזי בהליכי פשיטת רגל,  נובע מכך שבמסגרת איחוד תיקים לא ניתן לקבל הפטר, דהיינו מחיקה של חובות קיימים ואילו בהליך פשיטת רגל יכול החייב לזכות בכרטיס יציאה מחובותיו בדמות  הפטר.

מבנה הליך פשיטת הרגל

הליך פשיטת הרגל הפך בשנים האחרונות לפופולרי במיוחד בקרב חייבי כסף   וזאת לאור יתרונותיו השונים והיותו , במקרים רבים , הפתרון האפקטיבי היחיד להסדרת חובות.

הליך פשיטת הרגל נפתח בבית המשפט המחוזי. במסגרת ההליך מסדיר בית המשפט את כלל חובותיו של החייב לרבות חובות שלא בהוצאה לפועל.

פתיחת תיק פשיטת רגל מצריכה את אישור הכונס הרשמי ולאחר מכן בסמוך ולאחר פתיחת תיק פשיטת הרגל ניתן צו כינוס. במסגרת צו הכינוס  מעכב בית המשפט את  ההליכים  המתנהלים כנגד החייב וממנה את הכונס הרשמי כנאמן על נכסי החייב.

במסגרת צו הכינוס נוהג בית המשפט לקבוע את צו התשלומים, דהיינו את גובה התשלום החודשי שעל החייב יהיה לעמוד בו במסגרת הליך פשיטת הרגל.

כמו כן נוהג בית המשפט במסגרת צו הכינוס ליתן הנחיות נוספות הנוגעות להליך ובין היתר, הוראות בדבר מינוי מנהל מיוחד לחייב, מסירת צו הכינוס לנושים, הנחיות לחייב בדבר הגשת דוחות וחקירה על ידי הכונס הרשמי או המנהל המיוחד.

כן במסגרת צו הכינוס או בסמוך למועד צו הכינוס קובע בית המשפט מועד לדיון שבו תבחן בקשתו של החייב להכרזתו כפושט רגל. בית המשפט הדן בענייני פשיטת הרגל של החייב רשאי להחליט אם להכריז על החייב כפושט רגל או לדחות את בקשתו ולבטל את הליכי פשיטת הרגל.

הפטר מחובות

ככל שמתקיימים התנאים המאפשרים את הכרזתו של החייב כפושט רגל יוכרז החייב כפושט רגל. ככל שהנסיבות מצדיקות זאת ובמקרים נדירים בלבד יופטר החייב בשלב זה מחובותיו . רובם המכריע של החייבים יאלצו להמשיך ולהתנהל במשך תקופה מסוימת במסגרת ההליך , לשלם התשלומים החודשיים , לדווח אודות מצבם הכלכלי ולעמוד ביתר התחייבויותיהם עד לשלב שבו יופטרו מחובותיהם.

חייב שהוכרז כפושט רגל רשאי בשלב מסוים להגיש בקשה להפטר, בקשה שמשמעותה, במילים פשוטות, כי בית המשפט יפטור אותו מחובותיו. ככל שייעתר בית המשפט לבקשה למתן צו הפטר יפטור בית המשפט את החייב מחובותיו ברי התביעה במסגרת הליך פשיטת הרגל. בהקשר זה יודגש כי לא כל חוב הוא בר הפטר והפטר אינו פוטר מחובות שאינם ברי תביעה בהליך פשיטת רגל.

מאמר זה נכתב על ידי עו"ד המתמחה בפשיטת רגל , עורך האתר – פשיטת רגל והסדרי חובות 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *