דיני תעבורה – מה נכלל בדינים אלו

עולם המשפט בארץ הוא עשיר מאוד וההפרדה הבסיסית ביותר בו היא בין המשפט האזרחי והמשפט הפלילי. משפט אזרחי הוא משפט בו אזרחים שונים תובעים אלו את אלו או את המדינה בעוד שבמשפט הפלילי המדינה (ורק היא) תובעת את האזרחים. בסדר הדין הפלילי יש מספר עבירות שונות שנהוג לסווג אותן לפי סוג העבירה והאופי שלה. כך יש עבירות צווארון לבן שהן בדרך כלל עבירות שחיתות או עבירות מיסים, יש עבירות אלימות ויש עבירות מין. אחד מסוגי העבירות הנפוצות ביותר הוא עבירות תנועה. בהם מטפל עורך דין תעבורה עבירות תנועה נכללות בדיני תעבורה שהם למעשה השם הכולל והסיווג הכללי לכל עבירה אשר נעשית בכביש וקשורה לפעולת הנהיגה או השימוש בדרך (בין אם על ידי הולכי רגל או נהגים ברכב ממונע או נהגי אופניים). דיני תעבורה אם כן הם אוסף החוקים הקשור בספר החוקים של מדינת ישראל לעבירות תנועה על כל המגוון שלהן מעבירות חניה ועד עבירות של נהיגה ברשלנות.

דיני תעבורה ועבירות תנועה בעלת דרגת חומרה פחותה

נהוג לחלק את דיני התעבורה לעבירות קלות ועברות קשות יותר. סיווג העבירות נעשה על פי חומרת הסכנה שיכולה להיגרם או נגרמה כתוצאה מביצוע העבירה על ידי הנהג או משתמש הדרך. כך למשל עבירות תנועה בעלות דרגת חומרה פחותה הן עבירות כמו עבירות חניה. עבירות חניה מהוות הפרעה לרוב לסדר הציבורי התקין אך ברוב המכריע של המקרים הן לא יהוו סכנת חיים למי ממשתמשי הדרך ולכן העונש על עבירות אלו הוא פחות מאשר עבירות אחרות שיכולות לסכן רכוש או חיים.

דיני תעבורה ועבירות תנועה חמורות

דיני תעבורה מגדירים עבירות חמורות כעבירות שהתוצאה שלהן יכולה להיות פגיעה חמורה ברכוש או אף חמור מכך בחיי אדם או בגופו ונפשו של אדם. כל עבירת תנועה שיכולה אם כן לגרום לתאונת דרכים קטלנית נחשבת עבירה חמורה והדין והעונש עליה חמורים בהתאם לכך. עבירות כמו נהיגה בשכרות, עקיפה בפס לבן רצוף, אי ציות לתמרור עצור, אי ציות לתמרור תן זכות קדימה, אי שמירת מרחק, נהיגה ברמזור אדום, נהיגה פראית ועוד מהוות עבירות חמורות שהעונש עליהן יכול להיות גם עונש מאסר בפועל – בהתאם לחומרת העבירה, תוצאותיה ונסיבותיה.

דיני תעבורה ובית הדין לענייני תעבורה

דיני תעבורה בישראל מדיינים בבית דין לענייני תעבורה. במקרה בו הנאשם או התביעה רוצים לערער על החלת בית המשפט לענייני תעבורה הדיון בדבר הערעור יערך בדרך כלל בבית משפט מחוזי או בבית המשפט העליון. בארץ בתי הדין לתעבורה סובלים מעומס רב של תיקים ולכן פעמים רבות התביעות המוגשות אליהן נסגרות במסגרת של עסקאות טיעון בין התביעה וההגנה על מנת לחסוך עומס וזמן לבית המשפט וגם טרחה ועוגמת נפש לנאשמים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *