איך ניתן לאשר את אמינות בדיקת פוליגרף

ההנחה כי אדם נבדק בבדיקת פוליגרף אינו יכול לשלוט על תגובותיו הפיזיות בזמן שהוא מתוחקר היות ואלו טבועות בו, מובילה לסברה כי בדיקה זו יכולה לקבוע האם יש אמת בעדותו של הנבדק, או לחלופין לחשוף אמירת שקר. האומנם כך הדבר?

השימוש במכשיר הפוליגרף נעשה במכון פוליגרף עבור מטרות מגוונות החל מחקירה משטרתית ועד לבדיקת פוליגרף בעבודה, ששם עושים בדיקת פוליגרף מקצועית לעובד לראות את רמת כשירותו ומהימנותו בפרט.  בדיקה פוליגרף מתיימרת לחשוף אם הנבדק אכן דובר אמת או שמא מוסר הצהרה שהיא שקרית לכל עניין ודבר ושמתבססת על ההנחה כי לנבדק יש תגובות פיזיולוגיות לא רצוניות, שבאות לדי ביטוי במצב של לחץ. הבדיקה למעשה בוחנת שינויים באותן תגובות פיזיולוגית תוך בדיקת מדדים של מי שנבדק לחץ הדם, נשימה, רמת ההזעה, מידת המוליכות החשמלית של העור וכו'.

התנהלות בדיקות פוליגרף

כאמור בדיקה זו מותנית בהסכמה של הנבדק ולא ניתן לחייב אדם לעבור בדיקה זו. במהלך הבדיקה, מחברים את הנבדק למכשיר חישה שבאמצעותו ניתן למדוד מדדים פיזיולוגיים. לאחר מכן, שואלים את הנבדק סדרת שאלות: שאלות סרק, שאלות השוואה ושאלות שהן רלוונטיות למטרה לשמה הוא נבדק. לאחר מכן בודקים את המדדים ואת כל תגובתו הפיזיולוגיות לשאלות השונות והאם נראו שינויים פיזיולוגיים תוך כדי התשובות שלו.

עד כמה מהימנה בדיקה זו?

ממצאים של בדיקת פוליגרף לא תמיד חד משמעים מנסיבות שונות. לכן כדי שיהיה ניתן להסתמך עליהם חשוב שהתוצאות יהיו ברורות למדי. ולכן חייבים להתקיים שני פרמטרים שונים האחד הוא רמת מקצועיות ומיומנות של מי שמבצע את הבדיקה והשני היא שהנחקר עצמו באמת יגלה אמון  ברלוונטיות של הבדיקה.  בלעדי שני פרמטרים אלו הבדיקה עשויה להיות לא אמינה. מכשיר פוליגרף הוא אומנם כלי חשוב, אך לא ניתן לחרוץ ממש גורלות על סמך בדיקות אלו בלבד. כמו כן, בדיקה זו אינה בעלת משקל בהליך פלילי, והיא לכל היותר יכולה לשמש ככלי עזר לחקירה.

מחיר בדיקת פוליגרף

בדיקות פוליגרף נעשות היום למטרות רבות בתחומים שונים: עסקים, פרטיים וגם עניינים משפטיים.  כמו תביעות אזרחיות ופליליות, ענייני ביטוח ועולם התעסוקה. ועד לעולם התעסוקה. מעל 20 שנה מכוני פוליגרף מקיימים בדיקות אלה, והפופולאריות שלהן מעידות על חשיבותן והצלחתן, גם כאמצעי לגילוי האמת וגם לווידוי טענות. מה שאומר שמחיר בדיקת פוליגרף היא יחסית נמוכה עבור תוצאות קריטיות ומשמעותיות. נדגיש היום כי לא קיים מחירון ברור לבדיקות והן יכולות להשתנות בהתאם לכל מיני קריטריונים. כמו מוניטין של המכון, ותק של החוקר ושיקולי גוף וכו'. אך עם זאת לא ניתן לקבוע מחירים שרירותיים ויש טווח של מחירים שנע בין 1000 ש"חח עד 1500 ₪ עבור בדיקה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *