כיצד מתנהלת חקירת משטרה ומה ההשלכות שלה?

חקירה-משטרתית (1)

חקירה שעורכת המשטרה מתבצעת על פי כללים. ידיעתם עשויה להקל על הנחקר להציג בה את גרסתו באופן מושכל ומנומק. עצם הזימון לחקירה מלחיץ ומעורר חששות ואף חרדות.  השאיפה הטבעית והמובנת של כל מי שמזומן אל חקירת משטרה היא לקעקע ולהפריך את החשדות נגדו, לערער על קבילותן ותקפותן של הראיות נגדו. כאשר המשטרה מעבירה, בסיומה של חקירה, את תיק החקירה אל הפרקליטות לקראת גיבוש כתב אישום, הנחקר נקלע למצב חדש, מורכב יותר.

חוסר ראיות או העדר אשמה- סיבות לסגירת תיק

המצב האידיאלי עבור הנחקר הוא מצב, שבו החקירה מסתיימת והתיק נסגר בשל חוסר אשמה. תיק עשוי להיסגר גם בשל חור ראיות או בשל חוסר עניין לציבור. במקרה כזה נותר על כנו רישום (פלילי) משטרתי ועננה עכורה של "רחש חשדות ודבר אשם", כלשון המשורר, ממשיכה להעיב על חייו של נחקר גם לאחר סגירת התיק נגדו. פעם אחר פעם מוכחת חשיבותו המכרעת של עורך דין פלילי המייצג את הנחקר. עורך דין מאומן ומיומן בחקירות פליליות, המכיר היטב את החוק ואת השטח האפור שלו, כמו גם את הפרצות שבו, יכול לסייע לנחקרים לצאת מהחקירה באופן הטוב ביותר עבורם- סגירת תיק החקירה בשל חוסר אשמה.

חקירת משטרה נפתחת עם קבלת תלונה או כאשר קיים חשד לביצוע עבירה. משך החקירה תלוי בנסיבות המקרה. היא עשויה להימשך שעות אחדות ועלולה להימשך ימים ואף שבועות וחודשים. יש חקירות שנמשכות שנים. משך החקירה מושפע ממורכבותה; מהגעה אל עדים ותשאולם, מהרכבת קלסתרונים, מאיסוף ראיות פורנזיות, דגימות DNA ועוד.

חקירת משטרה מתבצעת לאחר שהנחקר מתוודע אל החשדות נגדו ומוסבר לו מה הן הזכויות המוקנות לו (בין השאר זכותו לשמור על זכות השתיקה, להקליט את החקירה, להסתייע בשירותיו של עורך דין ולדרוש את הימצאותו בכל אחד משלבי החקירה, זכותו לקבל טיפול רפואי אם הוא אינו חש בטוב במהלך החקירה).

שתיקה שווה זהב

נראה כי אחת הזכויות החשובות היא הזכות לשמור על שתיקה במהלך חקירת משטרה, היות שכל מה שהוא יאמר במסגרתה עלול לשמש ראיה נגדו ואף להפללתו. זו הסיבה להמלצה החשובה ביותר שניתנת לנחקרים- לשכור את שירותיו של עורך דין מומחה לפלילים, אשר כבר בשלב הראשוני עצותיו עשויות לקבוע את הסיכויים של הנחקר להיות מואשם, אם בכלל, בסעיף שהעונש עליו קל או, במקרה הטוב ביותר, לצאת חף מכל אשמה כשהתיק נסגר מחוסר אשמה.

נוכחותו של עורך דין בכל שלבי החקירה מאפשרת לו לעמוד על משמר זכויותיו של הנחקר ולוודא כי הן נשמרות בקפידה ובמלואן. לנוכחותו יש גם חשיבות רבה מעצם היותו מקור תמיכה נפשי עבור הנחקר, אשר עצם היקלעותו לחקירה עלולה לערער את הביטחון העצמי שלו.  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *