זכויות האישה בזמן חופשת לידה

חופשת לידה (1)

מזל טוב. תינוק בא לעולם ומחולל שינוי  מהפכני בשגרת חייה של האם, אשר כל זמנה, האנרגיה ותעצומות הנפש שלה מושקעים בתינוק(ת). באופן טבעי וצפוי היא אינה פנויה, מעשית ורגשית, להתחיל להתוודע אל הזכויות השונות – והן רבות!- המוקנות לה בעת חופשת הלידה שלה.

זכויות נשים בעבודה לא אמורות להיפגע עם צאתה של העובדת לחופשת לידה. הלידה לא אמורה למנוע, ואסור שתמנע, את שיבתה לעבודה בתום חופשת הלידה. רצוי ומומלץ להכיר את הזכויות האלה מבעוד מועד.

חופשת לידה עצמה היא זכות המעוגנת בחוק ( סעיף מספר 6 בחוק עבודת נשים) ואמורה להתחיל עוד לפני הלידה. שלושה העוגנים החשובים והמרכזיים בזכויות האישה בזמן חופשת הלידה הם: א. עצם זכאותה ליהנות מחופשה זו ב. זכאותה לקבלת תשלום במהלך החופשה ג. הגנה מלאה מפני פיטורין בחופשת הלידה.

משך חופשת לידה  תלוי במשך הזמן של העובדת במקום עבודתה. המוסד לביטוח לאומי משלם עבור 15 שבועות.  קיצור החופשה או הארכתה כפופים לתנאים שונים ובכל מקרה חשוב לדעת את הזכות על פי הנתונים הבסיסיים.

על מנת להימנע מניצול לרעה של אי ידיעת האם את זכויותיה בעת חופשת לידה,  ודאי כאשר היא חשה או יודעת שהיא מנוצלת, רצוי ומומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה בדיני עבודה. תועלתו של ייעוץ ראשוני עמו ואולי אף שכירת שירותו לייצוג לצורך מיצוי הזכויות צריכה להיבחן לעומת הנזק שעלול להיגרם מאי ידיעת הזכויות המגיעות לכם ומשלילתן.

חופשת לידה היא, כאמור, פרק זמן ממושך שבו האם שוהה במחיצת התינוק שעות רבות ולמעשה 24/7. עם זאת בשעות, הרבות אף הן, שבהן התינוק ישן, ניתן ומומלץ להתוודע אל  זכויות האישה בזמן החופשה שלאחר הלידה.

חשוב לדעת על אודות החופשה:

  1. אם מדובר בלידה של יותר מאשר ילד אחד- על כל ילד נוסף, החל מהילד השני, האם היולדת זכאית להארכת חופשת הלידה שלה עוד בשלושה שבועות נוספים, אם היא זכאית לדמי לידה מלאים עבור 15 שבועות ובשבועיים, אם היא זכאית לקבלת דמי לידה חלקיים בלבד עבור שבעה שבועות.
  2. אישה עובדת שמאושפזת בבית חולים במהלך חופשת לידה במשך לפחות 15 יום – זכאית להאריך את חופשת הלידה למשך תקופת האשפוז אך לא יותר מאשר ארבעה שבועות – במידה שהיא זכאית לדמי לידה מלאים עבור 15 שבועות, ולא יותר משבועיים – במידה שהזכאות  שלה היא חלקי עבור שבעה שבועות בלבד. יצוין, כי היולדת זכאית לפיצול חופשת הלידה באופן שבו שלושה שבועות ומעלה יהיו לאחר יום הלידה ויתרתה תחל, לחלופין, במהלך האשפוז או בסיומו.
  3. איסור עבודה של אישה המצויה בחופשת לידה לעבוד הוא גם איסור על מעביד לחייב אותה לעבוד במהלך חופשת לידה גם אם מדובר בעבודה מהבית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *