נוטריון – אתיקה מקצועית של נוטריונים

נוטריון – אתיקה של נוטריונים בישראל

נוטריון הוא עורך דין עם ותר של לפחות 10 שנים במקצוע, שהינו בעל רישיון לשמש גם בתפקיד נוטריון, הניתן ע"י מדינת ישראל מטעם משרד המשפטים.

לנוטריון בישראל מספר סמכויות הקבועות בחוק הנוטריונים ובחיקוקים נוספים, אשר עיקרן אימות חתימה, אישור נכונות מסמכים, תרגום נוטריוני לאנגלית, ועוד.

חתימתו של נוטריון מהווה ראיה לכך שהפעולה, כגון – חתימת אדם על מסמך או הצהרה, אכן נעשתה ע"י אותו אדם, לאחר שהנוטריון זיהה אותו, הסביר לו את משמעות המסמך ואותו אדם חתם עליו מרצונו הטוב והחופשי. במקרים מסוימים, חתימת נוטריון מהווה אישור כאילו אותה פעולה נעשתה בפני רשות (שופט), למשל, במקרה של אימות הסכם ממון בין בני זוג טרום נישואין, אישור עשיית צוואה בפני נוטריון, ועוד.

לאור החשיבות אותה מייחס המחוקק בישראל לאישורים הנוטריונים, על הנוטריון לבצע את מלאכתו בהתאם לקבוע בחוק ובתקנות הנוטריונים ונוטריונים אף כפופים לכללי אתיקה מחמירים. נוטריון מחויב לפעול בהתאם לכללי האתיקה הכלליים החלים על כל עורכי דין בישראל, וכן לשמור על כללי אתיקה נוספים וספציפיים בהיותו בעל רישיון של נוטריון, שהינם קבועים בחוק הנוטריונים ובתקנותיו, אחרת יהא צפוי לדין משמעתי של נוטריונים ואף יסכן את רישיון הנוטריון שלו.

להלן מספר דוגמאות לכללי אתיקה ספציפיים החלים על כל נוטריון הפועל בישראל:

  1. נוטריון חייב להיות עצמאי (לא שכיר) בעבודתו כנוטריון, וכן חל איסור להשתתף עם אחרים בשכר שירותי נוטריון.
  1. נוטריון מחויב לתעריפים אחידים ואסור לו לספק שירותי נוטריון במחירים גבוהים, או נמוכים, וכמובן גם לא בחינם, לעומת המחירים של משרד המשפטים, המתעדכנים אחת לשנה (צמודים למדד המחירים לצרכן).
  1. נוטריון מחויב לבצע את אישורי הנוטריון בהתאם לנוסח הקבוע בתקנות הנוטריונים.
  1. נוטריון מחויב לנהל פנקס תקבולים נפרד לשירותי נוטריון ואף לנהל רישום בכרטסת מיוחדת לגבי כל שירות נוטריון אותו הוא מבצע.
  1. נוטריון מחויב לשמור כל אישור נוטריוני שהוא מנפיק במהלך תקופה בת 7 שנים מיום הנפקת המסמך.
  1. נוטריון אינו רשאי לבצע אישורים נוטריונים לקרובי משפחה מדרגה קרובה, כדי למנוע ניגוד אינטרסים.
  1. נוטריון מחויב לבצע אימות חתימה בהתאם לתעודה רשמית עם תמונה וכאשר מדובר באישור או יפוי כוח לפעולות במקרקעין, יכול לאשרם אך ורק בהצגת תעודת זהות, או דרכון.
  1. הנוטריון מחויב לשמור על חותמו וחותמת הנוטריון שלו במשרדו ולהבטיח שאישורי נוטריון יהיו במקום מוגן באופן נאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *