תהליך תביעת נזיקין

תביעות דיני נזיקין הינן תביעות אשר עיקרן הוא נזק שנגרם לאלמוני פלוני. נזקים אלו כוללים נזקי גוף ורכוש ונגרמו כתוצאה ממחדל או ממעשה של גורם אחר. על פי פקודת הנזיקין נקבע כי "כל הנפגע או הניזוק על ידי עוולה שנעשתה בישראל יהא זכאי לתרופה המפורשת בפקודה מידי עושה העוולה או האחראי לה".

יסודות תביעות נזיקין

תביעות דיני נזיקין מתחלקות לשני סעיפים עיקריים המהווים את יסוד הפגיעות והעילות לתביעה: יסוד ראשון הינו הוכחת החובה של גורם מסוים לעשיית מעשה כלפי גורם אחר ואילו היסוד השני הינו נגזרת של ההוכחה כי הגורם הפר את חובתו ליסוד השני ובכך הסב לו נזק. תביעות הנזיקין כוללות כמה מקרים בולטים כגון תקיפה, השגת גבול, כליאת שווא, נזק פיזי ועוד וכן מקרים הנגרמים בשל רשלנות והפרת חובה חקוקה.

הליך תביעות נזיקין

דוגמאות נפוצות לאירועים בגינן מתקיימות תביעות דיני נזיקין הינן מעידה בבור פתוח תוך כדי הליכה ברחוב, השגת גבול לשטחו של שכן, נזקים שנגרמו בשל תקיפת בעל חיים ועוד. אירועים אלו מהווים עילה להקמת תביעת נזיקין. המאמר הבא מפרט את הליך תביעת הנזיקין.

תביעות נזיקין מצריכות את תביעת המזיק, בין אם באמצעות חברת הביטוח ובאין אם באמצעות עורכי דין. המזיק בשלב זה מערב את המבטח מטעמו, כאשר תפקידו של המבטח הוא לטפל בתביעה. עורך דינו של המזיק יקבע עימו פגישה ולאור סיפורו של המזיק יבנה את קו ההגנה הרצוי. ברוב המקרים המזיק לוקח חלק במימון הפיצוי אשר ייפסק בתו התהליך בגובה ההשתתפות העצמית.

לעיתים קרובות תביעת דיני נזיקין מופנית כלפי יותר מנתבע אחד בלבד ויכולה להתבצע הן כלפי חברה, איגוד, גוף מקצועי או חברה. במקרים רבים מעורבים גופים נוספים בהליך התביעה אשר יש חשד כי הינם בעלי אחריות לנזק שנגרם לתובע. במהלך התביעה מתבררים כל ההתקשרויות החוזיות וישנה תופעה של גלגול האחריות במקרים רבים בין הגופים השונים. בסופו של תהליך יש להכריע מי מהגופים יישא בפיצוי ומה יהיה גובה הפיצוי שיישא בו.

הוכחת תביעת נזיקין

הוכחת תביעת דיני נזיקין מתבססת על הוכחה של קיום העוולות שנטענו בתביעה. לצורך הדוגמה, על מנת להוכיח רשלנות יש להוכיח את חובת הזהירות וכן קשר סיבתי בין שני הגורמים. בהליך ההוכחה רצוי להביא אל בית המשפט עדים רלוונטיים וראיות ויזואליות המוכיחות את קיום המכשול או דבר העוולה שנגרמה.

שכר טרחה בתביעות נזיקין

שכר טרחה בתביעות נזיקין הינו נגזרת של הפיצוי הסופי. סכום הפיצוי הסופי יכלול את התביעה ואת שכר הטרחה.